V rámci projektu z Operačního programu Výzkum, vývoj, vzdělávání „Komplexní program rozvoje a podpory pražského školství“, registrační číslo CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_034/0007972 dochází naši žáci od listopadu pravidelně na Střední odbornou školu Jarov, Praha 9, Učňovská 100/1, kde se seznamují s různými technickými obory a rozvíjejí si tak své technické vzdělání a mechanické dovednosti. Projekt je realizován ve spolupráci Magistrátu hlavního města Prahy a Hospodářské komory hl. m. Prahy.
Žáci se již seznámili s učebním oborem truhlář – prohlédli si materiálovou základnu, vyzkoušeli si nářadí, prohlédli stroje a zařízení dílny, obeznámili se s konstrukcí a technologiemi výroby. Současně bylo žákům umožněno podívat se do jiných dílen, které připravují studenty na budoucí zaměstnání v dalších oborech. Žáci se zájmem splnili zadané práce a „truhláři“ si odnesli domů své vlastnoručně vyrobené výrobky, které najdou využití v domácnosti.
Také se seznámili s problematikou robotiky a jejího využití v praxi. Pomocí návodu si sestrojili jednoduché vozítko na dálkové ovládání, které bylo využito pro plnění konkrétních úkolů.
Od října 2019 probíhají na škole aktivity v rámci projektu Spolu to zvládneme (reg. číslo CZ.07.4.68/0.0/0.0/18_066/0001404). Tento projekt je financován v rámci výzvy 07_18_066 OPPPR_49. výzva SC 4.2 - Začleňování a podpora žáků s odlišným mateřským jazykem.
Cílem projektu je nejen přímá podpora žáků s OMJ při vyučování, ale též personální podpora školy při výuce, zapojení všech žáků do projektového vyučování během celého roku, pořádání vzdělávacích a kulturních akcí pro rodiče i vyučující tak, aby došlo k navázání vzájemných vztahů mezi různými kulturními skupinami a jejich vzájemnému obohacení.
Realizace projektu byla v druhém pololetí školního 2019/2020 a de facto po celý školní rok 2020/2021 značně ovlivněna epidemiologickou situací a návaznými mimořádnými opatřeními. Z tohoto důvodu jsme zažádali o prodloužení realizace projektu do 30. 6. 2022.
Z tohoto projektu byly v období od 1. 10. 2019 do 30. 6. financovány následující aktivity:
Tento pracovník se pravidelně účastnil jednání s rodiči, třídním učitelem a žákem, spolupracoval se speciálními pedagogy a byl nápomocen při tlumočení ostatním vyučujícím, rodičům i žákovi v běžných situacích ve škole i mimo ni. Byl přítomen při přijímacím řízení žáků - cizinců, pedagogických radách a třídních schůzkách. Aktivně se zapojil při předávání informací novým žákům a rodičům s odlišným mateřským jazykem a pomáhal při jejich adaptaci ve škole. Informoval rodiče o průběhu vzdělávání v jednotlivých ročnících. Vysvětloval rodičům a zákonným zástupcům pravidla hygienických opatření a poskytoval jim kontakty na odborné pracovníky. Podílel se na školních aktivitách, byl v úzkém kontaktu s pracovníky ŠPP a asistenty pedagoga. Účastnil se schůzek kariérové poradkyně s rodiči žáků s OMJ v 8. a 9. ročnících, tlumočil při podávání přihlášek na SŠ. Asistoval v krizových situacích a tím napomáhal zabránění konfliktu a k řešení možných kulturních nedorozumění. Vždy se při jednání snažil napomoci v porozumění na obou stranách.
Celkem jsme zrealizovali 9 skupin doučování dětí s OMJ, jejichž obsahem byla především výuka českého jazyka, rozšíření slovní zásoby žáků a zlepšení jejich jazykových kompetencí, což se projevilo také lepším porozuměním a zvládnutím ostatních předmětů.
Za účasti externích odborníků proběhla celkem čtyři setkání rodičů, žáků a zájemců z řad veřejnosti, na kterých se se řešilo školství, vzdělávání, psychohygiena, možnosti podpory žáků a spolupráce s pedagogicko-psychologickou poradnou a výchova dětí. Témata setkání byla hodně ovlivněna „aktuálními tématy dané doby“, např. „covidová opatření“ a situace na Ukrajině.
Po několika odkladech způsobených "Covidovou situací" se nám povedlo zrealizovat 19 mezitřídních projektových dnů na různá multikulturní a sociální témata. Jejich cílem bylo nejen aktivní zapojení a spolupráce žáků různých věkových skupin, ale také spolupráce pedagogických pracovníků v oblasti přípravy a vedení projektové výuky, otevření školy odborné veřejnosti a jejich vzájemné obohacování.
Škola zorganizovala celkem čtyři volnočasové komunitní setkání s rodiči, přáteli školy a veřejností, kam byli pozváni příslušní odborníci. Diskutovaná témata byla spojena s životem v naší městské části, s možnostmi zapojení se do veřejného života a mimoškolních akcí pro děti a mládež v Praze 3 a v blízkém okolí.
Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií.
Na základě doporučení České školní inspekce se naše škola dne 16. 9. 2019 zapojila do pilotního projektu MŠMT a NúV s názvem Rozvoj technického myšlení, technické tvořivosti a praktických činností na základních školách.
Tento projekt je zaměřen především na žáky druhého stupně s cílem rozvinout u dětí technické dovednosti se zaměřením na jejich využitelnost v jejich dalším profesním životě. Data získaná tímto dvouletým projektem povedou ke koncepčnímu zavedení polytechnické výuky do všech základních škol v České republice. Realizaci tohoto projektu na naší škole podpořila MČ Praha 3 částkou 58 500,- Kč
Škola se zaměřila, v rámci projektu, na tyto tematické celky:
· Technická kreativita
· Technické činnosti a práce s materiálem
· Řemeslo a technické profese
· Byt, dům a zahrada
V úzké spolupráci se zástupcem MŠMT a NúV paní Ing. Šarkou Poláčkovou a na základě podkladů garanta projektu PaedDr. PhDr. Jiřího Dostala, Ph.D. se budeme snažit dosáhnou všech očekávaných výstupů pro vzdělávací oblast „Člověk a technika“, a to za pomoci těchto výukových bloků zařazených do stávajících předmětů jako je informatika, pracovní činnosti, chemie, přírodopis, fyzika, výtvarná výchova.
V rámci informatiky seznámíme žáky (za použití vhodného softweru) s navrhováním stavebních, interiérových a zahradních projektů s možností vizualizace ve 3D prostředí. Žáci vypracují pracovní postup realizace a vytvoří rozpočet na náklady spojené s realizací projektu.
V hodinách výtvarné výchovy připravujeme blok Módní tvorby – Fashion Design, kde žáci si zpracují vlastní oděvní výrobek od návrhu až po samotnou realizaci. Díky na PC programovatelné vyšívací jednotce přitom dojde k propojení tradiční řemeslné dovednosti a využití nových technologii.
Technickou kreativitu budeme rozvíjet ve vyčleněných hodinách fyziky za pomocí 3D tiskárny, kde budeme tisknout jednoduché komponenty pro naše technické i výtvarné projekty. Díky stavebnicím Lego Mindstorm budeme stavět jednoduše krokově programovatelné roboty, které dětem umožní nahlédnout do konstrukčního prostředí a programovacího prostředí.
Dále chceme využít přenosných pracovních stolů s ručním nářadím na výrobu ze dřeva, plastu a jiných materiálů.
Na základě poznatků z konference Tech-Edu-Inspire 2019 je naším přáním zajistit prostředky na laserovou vypalovačku ke gravírování laserem do různých materiálu. V budoucnu bychom rádi získali dřevoobráběcí stroje jako je soustruh, vyřezávací pila, bruska či frézka z polytechnických stavebnic.
Od dubna 2019 realizuje naše škola aktivity v rámci rozvojového programu „Podpora vzdělávání cizinců ve školách“.
Projekt přispívá k realizaci vzdělávání žáků – cizinců na škole, pomáhá k rychlejší a snadnější integraci těchto žáků do třídy a školy. Podporuje výuku českého jazyka přizpůsobenou potřebám a možnostem žáků – cizinců a upravuje podmínky pro jejich vzdělávání.
V rámci programu si tak mohou žáci pod vedením odborných učitelů a speciálního pedagoga postupně osvojovat základy českého jazyka. V souvislosti s dosavadním vzděláním či kulturními odlišnostmi, žáci pracují podle svých znalostí a předpokladů podle individuálních vzdělávacích plánů. Výuka probíhá v malých skupinách s využitím speciálních materiálů a učebnic a je přizpůsobena vzdělávacím potřebám žáků – cizinců.
Od března 2019 realizuje naše škola aktivity v rámci výzvy „Podpora vzdělávacích aktivit národnostních menšin v roce 2019“ v projektu s názvem “Vzájemným poznáváním ke společnému soužití“.
Projekt byl zaměřen na vzdělávací a podpůrné aktivity směřující získat pro naši cílovou skupinu (především žáci z romských rodin a jejich rodinní příslušníci a dále děti uprchlíků z arabských zemí) lepší podmínky pro integraci a inkluzi do majoritní společnosti.
Cílem projektu byla podpora chápání kulturních specifičností jiných etnických skupin, osvojení tzv. interkulturní kompetence. Chtěli jsme docílit změny negativních postojů vůči cizí kultuře a předsudků vůči „nepoznanému“. Základní ideou projektu bylo eliminovat nebo oslabovat etnické či rasové předsudky a učit se chápat a respektovat i jiné kultury než svou vlastní. Děti poznávaly pro ně přijatelnou, tj. nenásilnou formou, historii a kulturu svého etnika i etnika svých kamarádů.
Do čtyř realizovaných aktivit tohoto projektu byli různým způsobem zapojeni všichni žáci školy.
Pod vedením zkušených lektorů probíhaly kroužky pro žáky 1. i 2. stupně. Žáci si rozšiřovali dovednosti a znalosti z oblasti jim blízké minoritní kultury, především romské a arabské a také se seznámili i s historií jiných kultur, což vedlo ke zlepšení vzájemného pochopení. Literární, výtvarnou i fotografickou dokumentací znázorňovali prvky z historie svých minorit, ze svého života a především zážitky z rodiny a školy. Žáci druhého stupně nenásilnou formou v průběhu kroužků vypracovávali referáty, z jejichž obsahu je patrné zlepšování slovní zásoby.
Žáci za pomoci učitelů vytvořili několik kalendářů, které zpracovali pro všechny národy, kultury a rasy žáků naší školy. Této aktivity se zúčastnily dle svých možností všechny třídy naší školy a výsledky prací byly prezentovány na listopadovém multikulturním dnu.
Proběhly čtyři projektové dny (duben, červen, říjen a listopad) a vánoční jarmark v prosinci. Jedná se o nejúspěšnější aktivitu celého projektu. Pod vedením učitelů a mentorů se do ní zapojili postupně všichni žáci školy. Každá etnická skupina měla svá vystoupení, ve kterých seznámila ostatní se zajímavostmi své kultury. Proběhly projektové dny vztahující se k romské a islámské kultuře. Realizovaly se kulinářské dny, kdy žáci připravovali pod vedením mentorů a učitelů ve školní kuchyňce typická jídla pro určitou kulturu. Na ochutnávku byli pozváni rodiče i rodinní příslušníci.
V květnu proběhla škola v přírodě tematicky věnována multikulturní výchově, které se zúčastnilo 23 žáků. Náplní tohoto soustředění bylo multikulturní soužití. Jednotlivé dny byly věnovány různým kulturám (arabská, romská, africká a asijská). Podařilo se nám realizovat besedy s představiteli těchto kultur, kteří se tam narodili či tam nějakou dobu žili. Na programu byla také současná aktuální témata, jako je přísun uprchlíků do Evropy a podmínky jejich možné integrace.
Od 1. 2. 2019 probíhaly na ZŠ Praha 3, Cimburkova 18/600 aktivity v rámci projektu reg. číslo CZ.02.3.68/0.0/0.0/18_064/0011088 Šablony ZŠ Cimburkova II, financované v rámci výzvy č. 02_18_064 – Šablony II – pro hlavní město Praha. Projekt navazuje na úspěšnou realizaci aktivit v rámci projektu Šablony ZŠ Cimburkova v období od 1. 2. 2017 do 31. 1. 2019.
Realizace projektu byla v druhém pololetí školního 2019/2020 a de facto po celý školní rok 2020/2021 značně ovlivněna epidemiologickou situací a návaznými mimořádnými opatřeními. Z tohoto důvodu jsme zažádali o prodloužení realizace projektu do 30. 6. 2021.
V rámci tohoto projektu jsme zrealizovali osm klubů zábavné logiky a deskových her a patnáct skupin doučování žáků ZŠ ohrožených školním neúspěchem, kterých se celkem zúčastnilo 76 žáků. Díky personální podpoře jsme využívali služeb školního speciálního pedagoga a školního asistenta pedagoga. V rámci třinácti projektových dnů a zapojení odborníků z praxe do výuky se u nás vystřídaly různé osobnosti z různých oborů. Ti nejen doplnili teoretickou výuku praktickými ukázkami, ale žákům předvedli i využití těchto znalostí v praxi.
Všechny aktivity jsou podpořené z projektu „Asistovaná podpora učení u sociálně znevýhodněných žáků“ MČ Praha 3.
Cílem projektu je umožnit všem žákům úspěšně dokončit základní vzdělání a podpořit je při výběru střední školy a dalším vzdělávání.
Od září 2018 mají žáci ZŠ Cimburkova možnost navštěvovat učiliště s praktickou výukou. Jsme rádi, že se nám za podpory městské části Praha 3 podařilo po několika letech volně navázat na úspěšný projekt „Páté patro“, a žákům v tomto školním roce opět umožníme navštěvovat vybrané obory na středních odborných učilištích a vyzkoušet si v praxi, co studium daných oborů obnáší.
Součástí projektu je dále doučování a příprava na vyučování pro žáky naší školy. Dva lektoři aktuálně pomáhají 13 žákům nejen s přípravou na vyučování (případně s doplněním učiva, které zameškali), ale také připravují žáky 9. ročníků k přijímacím zkouškám na střední školy.
Žižkovská školička (aneb dětská skupina naší ZŠ) původně vznikla ve spolupráci s MPSV v rámci projektu „Sladění práce a rodiny inspirované příklady dobré praxe v Evropě“. Od 1. 9. 2016 do 30. 6. 2018 byl projekt Žižkovské školičky I. a II. podporován a financován z ESF v rámci programu OPP – pól růstu ČR (03. výzva SC 4.3 – Zvýšení dostupnosti zařízení péče o děti).
Od 1. 7. 2018 je provoz podporován ze stejného programu (22. výzva SC 4.3 – Zvýšení dostupnosti zařízení péče o děti) v rámci projektů Dětské skupiny – Žižkovská školička I 2018-2020 (Registrační číslo projektu CZ.07.4.51/0.0/0.0/16_038/0000638) a Dětské skupiny – Žižkovská školička II 2018-2020 (Registrační číslo projektu CZ.07.4.51/0.0/0.0/16_038/0000639) .
Více informací v sekci DĚTSKÉ SKUPINY
Základní škola Cimburkova je partnerem v projektu Umění žít společně, který byl oficiálně zahájen 1.9.2017 a trvá do 31.7.2019.
Projekt tvoří uzavřený celek aktivit, které jsou účinnými nástroji na propojování a vzájemné poznávání dětí z menšin a majoritní společnosti v hl. m. Praha.
Projekt je zaměřen na žáky II. Stupně ZŠ, ze kterých může vyrůst tolerantnější generace, kde budou bez problému žít v komunitě Romové a majoritní společnost.
Zároveň projekt poskytuje podporu pedagogům v multikulturním vzdělávacím procesu žáků romského a neromského původu.
Cílem projektu je prostřednictvím vytvoření imaginární menšiny naučit žáky v rámci spolupráce s RomPraha a tří základních škol z hl. m. Prahy, ve kterých je část žáků romského původu, soužití v multikulturní společnosti, podpořit multikulturní prostředí, poznávání a porozumění mezi žáky romského a neromského původu.
Dalším cílem projektu je naučit pedagogy pracovat s multikulturní třídou a poskytnou poradenství pro provedení výuky v rámci multikulturní výchovy.
Specifické cíle:
Od 1. 2. 2017 probíhaly na ZŠ Praha 3, Cimburkova 18/600 aktivity v rámci projektu Šablony ZŠ Cimburkova financované z programu Podpora škol formou projektů zjednodušeného vykazování - Šablony pro MŠ a ZŠ. Do ledna 2019 bylo z tohoto programu financováno zřízení 8 klubů zábavné logiky a deskových her, kterých se zúčastnilo 29 žáků. Dále proběhlo ve 14 skupinách doučování žáků ZŠ ohrožených školním neúspěchem. Tyto hodiny navštěvovalo 24 žáků. V rámci šablony personální podpora – školního speciálního pedagoga na 12 měsíců byla realizována diagnostika SVP, příprava IVP a dalších podpůrných opatření pro žáky.
Vytvořeno ve spolupráci s NetVision © 2024 Základní škola, Praha 3, Cimburkova 18/600, Kontaktovat webmastera, Prohlášení o přístupnosti
ANTEE s.r.o. - Tvorba webových stránek, Redakční systém IPO