Základní ideou projektu „S pomocí to zvládneme“ realizovaného od 1. 2. 2023 v rámci výzvy MŠMT na podporu integrace romské menšiny v roce 2023 je podpora rovnosti příležitostí romských žáků z ohrožených a sociálně vyloučených skupin, kterou chceme realizovat pomocí následujících čtyř aktivit. Aktivitou „Návštěva SOŠ a SOU“ chceme navázat na pozitivní zkušenost z předchozích let, kdy tato aktivita našim žákům výrazně pomohla s přechodem ze základní na střední školu. Aktivitou „Do školy včas!“ chceme předcházet pozdním příchodů a záškoláctví. V aktivitě „Doučování a doučování s rodiči“ chceme nejen děti, ale i jejich rodiče, naučit jakým způsobem si mají osvojovat a procvičovat učivo. „Kroužek Street dance“ pomůže žákům efektivně trávit volný čas a zároveň bude sloužit jako prevence sociálně patologických jevů.
Od září 2022 realizuje naše škola projekt Šance pro každého, příležitost pro všechny, realizovaný v rámci podpory Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (projekt "Podpora rovných příležitostí").
Období realizace projektu je od 1. 9. 2022 do 31. 8. 2025
Hlavním cílem projektu je připravit a realizovat řešení vedoucí ke snižování rostoucích nerovností ve vzdělávání.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy přišlo v souladu s cíli Strategie 2030+ s aktivitami na podporu škol s vyšším poměrem sociálně znevýhodněných žáků a řešení nerovností ve vzdělávání. To je náplní práce projektu Podpora rovných příležitostí, který tím přispívá k implementaci Reformy 3.2.2 Národního plánu obnovy. V jeho rámci bude dlouhodobě metodicky podporováno nejméně 400 škol po celé České republice.
Hlavním cílem projektu naplánovaného na léta 2022–2026 je připravit a realizovat řešení vedoucí ke snižování rostoucích nerovností ve vzdělávání. Školám v náročnějších podmínkách bude poskytována vícevrstvá podpora zaměřená mimo jiné také na posilování kompetencí pedagogických pracovníků pro práci s heterogenními skupinami žáků, zejména žáků se sociálním znevýhodněním. Dílčím cílem projektu je navrhnout a ověřit budoucí systém financování škol podle indexu socioekonomického znevýhodnění žáků stanoveného kombinací několika indikátorů. Tyto cíle jsou plně v souladu s prioritou Strategie vzdělávací politiky ČR 2030+ (Strategická linie 2.2.3).
Naše multikulturní škola se i letos úspěšně zapojila do projektu „Podpora vzdělávání cizinců ve školách na rok 2020“. Tento rozvojový program pomáhá integraci cizinců, kteří k nám přicházejí ze zemí EU i mimo ni, umožňuje rychlejší integraci do třídy i vyučování, podporuje výuku základů českého jazyka a pořízení výukových materiálů a moderních učebnic češtiny pro cizince. Projekt byl následně prodloužen do června 2021.
Žáci pracují podle svých znalostí a předpokladů podle plánů jazykové podpory nebo individuálních vzdělávacích plánů, které s vyučujícími pravidelně vyhodnocují. Podle své úrovně dosažených znalostí a kulturních odlišností jsou žáci rozděleni do několika skupin, ve kterých absolvují vzdělávací lekce pod vedením zkušených pedagogů nebo speciálních pedagogů.
Na základě doporučení České školní inspekce se naše škola dne 16. 9. 2019 zapojila do pilotního projektu MŠMT a NúV s názvem Rozvoj technického myšlení, technické tvořivosti a praktických činností na základních školách.
Tento projekt je zaměřen především na žáky druhého stupně s cílem rozvinout u dětí technické dovednosti se zaměřením na jejich využitelnost v jejich dalším profesním životě. Data získaná tímto dvouletým projektem povedou ke koncepčnímu zavedení polytechnické výuky do všech základních škol v České republice. Realizaci tohoto projektu na naší škole podpořila MČ Praha 3 částkou 58 500,- Kč
Škola se zaměřila, v rámci projektu, na tyto tematické celky:
· Technická kreativita
· Technické činnosti a práce s materiálem
· Řemeslo a technické profese
· Byt, dům a zahrada
V úzké spolupráci se zástupcem MŠMT a NúV paní Ing. Šarkou Poláčkovou a na základě podkladů garanta projektu PaedDr. PhDr. Jiřího Dostala, Ph.D. se budeme snažit dosáhnou všech očekávaných výstupů pro vzdělávací oblast „Člověk a technika“, a to za pomoci těchto výukových bloků zařazených do stávajících předmětů jako je informatika, pracovní činnosti, chemie, přírodopis, fyzika, výtvarná výchova.
V rámci informatiky seznámíme žáky (za použití vhodného softweru) s navrhováním stavebních, interiérových a zahradních projektů s možností vizualizace ve 3D prostředí. Žáci vypracují pracovní postup realizace a vytvoří rozpočet na náklady spojené s realizací projektu.
V hodinách výtvarné výchovy připravujeme blok Módní tvorby – Fashion Design, kde žáci si zpracují vlastní oděvní výrobek od návrhu až po samotnou realizaci. Díky na PC programovatelné vyšívací jednotce přitom dojde k propojení tradiční řemeslné dovednosti a využití nových technologii.
Technickou kreativitu budeme rozvíjet ve vyčleněných hodinách fyziky za pomocí 3D tiskárny, kde budeme tisknout jednoduché komponenty pro naše technické i výtvarné projekty. Díky stavebnicím Lego Mindstorm budeme stavět jednoduše krokově programovatelné roboty, které dětem umožní nahlédnout do konstrukčního prostředí a programovacího prostředí.
Dále chceme využít přenosných pracovních stolů s ručním nářadím na výrobu ze dřeva, plastu a jiných materiálů.
Na základě poznatků z konference Tech-Edu-Inspire 2019 je naším přáním zajistit prostředky na laserovou vypalovačku ke gravírování laserem do různých materiálu. V budoucnu bychom rádi získali dřevoobráběcí stroje jako je soustruh, vyřezávací pila, bruska či frézka z polytechnických stavebnic.
Od dubna 2019 realizuje naše škola aktivity v rámci rozvojového programu „Podpora vzdělávání cizinců ve školách“.
Projekt přispívá k realizaci vzdělávání žáků – cizinců na škole, pomáhá k rychlejší a snadnější integraci těchto žáků do třídy a školy. Podporuje výuku českého jazyka přizpůsobenou potřebám a možnostem žáků – cizinců a upravuje podmínky pro jejich vzdělávání.
V rámci programu si tak mohou žáci pod vedením odborných učitelů a speciálního pedagoga postupně osvojovat základy českého jazyka. V souvislosti s dosavadním vzděláním či kulturními odlišnostmi, žáci pracují podle svých znalostí a předpokladů podle individuálních vzdělávacích plánů. Výuka probíhá v malých skupinách s využitím speciálních materiálů a učebnic a je přizpůsobena vzdělávacím potřebám žáků – cizinců.
Od března 2019 realizuje naše škola aktivity v rámci výzvy „Podpora vzdělávacích aktivit národnostních menšin v roce 2019“ v projektu s názvem “Vzájemným poznáváním ke společnému soužití“.
Projekt byl zaměřen na vzdělávací a podpůrné aktivity směřující získat pro naši cílovou skupinu (především žáci z romských rodin a jejich rodinní příslušníci a dále děti uprchlíků z arabských zemí) lepší podmínky pro integraci a inkluzi do majoritní společnosti.
Cílem projektu byla podpora chápání kulturních specifičností jiných etnických skupin, osvojení tzv. interkulturní kompetence. Chtěli jsme docílit změny negativních postojů vůči cizí kultuře a předsudků vůči „nepoznanému“. Základní ideou projektu bylo eliminovat nebo oslabovat etnické či rasové předsudky a učit se chápat a respektovat i jiné kultury než svou vlastní. Děti poznávaly pro ně přijatelnou, tj. nenásilnou formou, historii a kulturu svého etnika i etnika svých kamarádů.
Do čtyř realizovaných aktivit tohoto projektu byli různým způsobem zapojeni všichni žáci školy.
Pod vedením zkušených lektorů probíhaly kroužky pro žáky 1. i 2. stupně. Žáci si rozšiřovali dovednosti a znalosti z oblasti jim blízké minoritní kultury, především romské a arabské a také se seznámili i s historií jiných kultur, což vedlo ke zlepšení vzájemného pochopení. Literární, výtvarnou i fotografickou dokumentací znázorňovali prvky z historie svých minorit, ze svého života a především zážitky z rodiny a školy. Žáci druhého stupně nenásilnou formou v průběhu kroužků vypracovávali referáty, z jejichž obsahu je patrné zlepšování slovní zásoby.
Žáci za pomoci učitelů vytvořili několik kalendářů, které zpracovali pro všechny národy, kultury a rasy žáků naší školy. Této aktivity se zúčastnily dle svých možností všechny třídy naší školy a výsledky prací byly prezentovány na listopadovém multikulturním dnu.
Proběhly čtyři projektové dny (duben, červen, říjen a listopad) a vánoční jarmark v prosinci. Jedná se o nejúspěšnější aktivitu celého projektu. Pod vedením učitelů a mentorů se do ní zapojili postupně všichni žáci školy. Každá etnická skupina měla svá vystoupení, ve kterých seznámila ostatní se zajímavostmi své kultury. Proběhly projektové dny vztahující se k romské a islámské kultuře. Realizovaly se kulinářské dny, kdy žáci připravovali pod vedením mentorů a učitelů ve školní kuchyňce typická jídla pro určitou kulturu. Na ochutnávku byli pozváni rodiče i rodinní příslušníci.
V květnu proběhla škola v přírodě tematicky věnována multikulturní výchově, které se zúčastnilo 23 žáků. Náplní tohoto soustředění bylo multikulturní soužití. Jednotlivé dny byly věnovány různým kulturám (arabská, romská, africká a asijská). Podařilo se nám realizovat besedy s představiteli těchto kultur, kteří se tam narodili či tam nějakou dobu žili. Na programu byla také současná aktuální témata, jako je přísun uprchlíků do Evropy a podmínky jejich možné integrace.
Od března 2018 realizuje naše škola aktivity v rámci projektu „Podpora vzdělávacích aktivit národnostních menšin v roce 2018“. Základní ideou projektu je učit se chápat a respektovat i jiné kultury než svou vlastní a eliminovat nebo oslabovat etnické či rasové předsudky.
Aktivity projektu se setkaly se s velkým zájmem žáků i jejich rodičů a byli do nich aktivně zapojeni téměř všichni žáci školy. Žáky velmi baví seznamovat se s jinými kulturami, jejich zvyky a odlišnými zkušenostmi v různých oblastech života. V neposlední řadě mají realizované aktivity projektu pozitivní dopad na rozvoj schopností a vědomostí žáků.
Děti v rámci kroužku multikultury poznávaly pro ně přijatelnou formou historii a kulturu různých etnik, což vedlo ke zlepšení vzájemného pochopení. Literární, výtvarnou i fotografickou dokumentací znázorňovali prvky z historie svých minorit, ze svého života a především zážitky z rodiny a školy. Žáci také vytvořili almanach, kde prezentovali své práce.
Žáci za pomoci učitelů vytvořili kalendář, který zpracovali pro všechny národy, kultury a rasy žáků naší školy.
Průběžně na škole probíhaly projektové dny, kde každá etnická skupina měla svá vystoupení, ve kterých seznámila ostatní žáky se zajímavostmi své kultury. Realizovaly se kulinářské dny, kdy žáci připravovali pod vedením mentorů a učitelů ve školní kuchyňce typická jídla pro určitou kulturu. Na ochutnávku byli pozváni rodiče i rodinní příslušníci.
Dotační program MŠMT na podporu vzdělávání v jazycích národnostních menšin a multikulturní výchovy na rok 2016
Věcné vyhodnocení projektu – závěrečná zpráva:
Dotační program Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy na podporu vzdělávání v jazycích národnostních menšin a multikulturní výchovy v roce 2015
Věcné vyhodnocení projektu – závěrečná zpráva:
Vytvořeno ve spolupráci s NetVision © 2024 Základní škola, Praha 3, Cimburkova 18/600, Kontaktovat webmastera, Prohlášení o přístupnosti
ANTEE s.r.o. - Tvorba webových stránek, Redakční systém IPO