Projekt reg. číslo CZ.02.3.X/0.0/0.0/20_081/0018869 Šablony ZŠ Cimburkova III, financovaný v rámci výzvy č. 02_20_081 pro Šablony III - VRR v prioritní ose 3 OP navázal na úspěšnou realizaci aktivit v rámci projektů Šablony ZŠ Cimburkova I a Šablony ZŠ Cimburkova II.
Přestože jsme z důvodu nepříznivé epidemiologické situace v letech 2020 a 2021 (a s tím souvisejícím prodloužením realizace aktivit v rámci projektu CZ.02.3.68/0.0/0.0/18_064/0011088 Šablony ZŠ Cimburkova II do 30. 6. 2021) začali realizovat aktivity z tohoto projektu až v září 2021, tak se nám podařilo všechny aktivity ukončit před plánovaným ukončením projektu 31. 1. 2023.
V rámci tohoto projektu jsme zrealizovali dvě skupiny doučování (celkem 39 hodin) žáků ZŠ ohrožených školním neúspěchem. Díky personální podpoře jsme využívali služeb školního speciálního pedagoga a sociálního pedagoga. Bylo naplánováno a realizováno 10 vyučovacích hodin v rámci aktivity tandemová výuka. Také proběhly čtyři projektové dny na téma environmentálního vzdělávání a kariérového poradenství. Do výuky byli zapojeni odborníci z praxe, kteří doplnili teoretickou výuku praktickými ukázkami a předvedli využití těchto znalostí v praxi.
Od října 2020 spolupracuje naše škola na projektu Rozvoj komunikace a spolupráce mezi rodiči romských sociálně znevýhodněných žáků a školou, Reg. č.: 0016/2019/ACF/2, realizovaný neziskovou organizací Nová škola, o.p.s.
Ohniskem projektu je práce pedagogických asistentů, kteří docházejí do rodin znevýhodněných žáků a podporují rodiče v intenzivní komunikaci s pedagogy školy, v přípravě na školní práci dětí a do budoucna doufejme i v účasti na akcích školy.
Český vzdělávací systém totiž stojí na podpoře rodičů a domácí přípravě dětí. To mnohé děti (z historických důvodů často děti romské) silně znevýhodňuje v přístupu ke kvalitnímu vzdělání.
Kromě přímé podpory dětí a jejich rodičů budou vytvořeny i případové studie dobré praxe zveřejňované na webu www.asistentpedagoga.cz, které budou sloužit jako inspirace dalším pedagogickým pracovníkům při jejich práci s rodinami sociálně znevýhodněných žáků.
Více o projektu najdete na webových stránkách projektu
Naše multikulturní škola se i letos úspěšně zapojila do projektu „Podpora vzdělávání cizinců ve školách na rok 2020“. Tento rozvojový program pomáhá integraci cizinců, kteří k nám přicházejí ze zemí EU i mimo ni, umožňuje rychlejší integraci do třídy i vyučování, podporuje výuku základů českého jazyka a pořízení výukových materiálů a moderních učebnic češtiny pro cizince. Projekt byl následně prodloužen do června 2021.
Žáci pracují podle svých znalostí a předpokladů podle plánů jazykové podpory nebo individuálních vzdělávacích plánů, které s vyučujícími pravidelně vyhodnocují. Podle své úrovně dosažených znalostí a kulturních odlišností jsou žáci rozděleni do několika skupin, ve kterých absolvují vzdělávací lekce pod vedením zkušených pedagogů nebo speciálních pedagogů.
Naše škola ZŠ Cimburkova se v období 1. 1. 2020 – 31. 12. 2021 podílí na realizaci projektu s názvem Digitální technologie ve výuce a šíření dobré praxe - ZŠ Jarov reg.č.: CZ.02.3.68/0.0/0.0/18_067/0012183, jako partner s finančním příspěvkem.
Projekt je zaměřen na šíření příkladů dobré praxe a posílení spolupráce mezi vzorovou školou a školami zájemce v oblasti využívání digitálních technologií. Cílem projektu je posílení digitální gramotnosti v rámci mezipředmětových vztahů napříč školním vzdělávacím programem. Projekt poskytne vzorové škole a školám partnerským jedinečnou platformu spolupráce za použití moderních výukových metod a technologických prvků, které jsou pro výuku vzhledem k obecnému společenskému vývoji tolik potřebné.
Žáci na různých podložkách programují BlueBoty, počítají násobilku, procvičují anglická slovíčka, pracují s geometrickými tvary a s různými plánky.
Docílit toho, aby Ozobot EVO dojel do zamýšleného cíle, není vůbec jednoduché.
Stavebnici Lego zná asi každý, ale robotická stavebnice LEGO WeDo 2.0 v sobě ukrývá něco navíc. Kombinuje kostičky LEGO, výukový software a projekty, do nichž se mohou žáci zapojit. Tím, že si žáci sestaví vlastního LEGO robota a toho se potom učí programovat, se LEGO WeDo stává ideální výukovou pomůckou, která u nich zábavným způsobem probouzí zájem o vědu, techniku, technologie a programování včetně získání kompetencí v těchto oborech.
Do projektu se zapojili žáci 1. – 5. ročníku včetně dvou speciálních tříd, třídní učitelé, asistenti pedagogů i někteří učitelé druhého stupně. Členové realizačního týmu se pravidelně scházeli s ostatními zástupci vybraných škol na společných seminářích, webseminářích, školeních a workshopech, kde se průběžně seznamovali s robotickými hračkami (Bee-Boot, Blue-Bot, Ozobot, Lego WeDo), učili se s nimi pracovat, předávali si zkušenosti, doporučovali odbornou literaturu a softwarové aplikace určené k práci s robotickými hračkami a pro jejich ovládání pomocí počítače a iPadu. Tyto svoje poznatky a praktické zkušenosti předávali ostatním učitelům a ti je po tandemových hodinách následně aplikovali v praxi při výuce různých předmětů.
Pedagogové se díky projektu seznámili s různými možnostmi jak využít robotické hračky ve výuce. Díky tandemových hodinám a výměně zkušeností (a příkladů dobré praxe) z ostatních škol si i v praxi vyzkoušeli jejich možnosti. Nezanedbatelným přínosem projektu bylo navázání spolupráce pedagogů z různých škol. Kladem je i to, že i ostatní vyučující, kteří nebyli do projektu z počátku zapojeni, se začali zajímat o možnosti využití těchto digitálních technologií ve výuce. Robotická hračka komplexně rozvíjí rozumové schopnosti – prostorovou orientaci, představivost, zrakové vnímání, paměť, tvořivost, podporuje rozvoj algoritmických kompetencí. Žáci byli v hodinách velmi aktivní, vzájemně si pomáhali, hledali více možností při řešení problému, hledali a opravovali chyby. Robotické hračky se ukázaly jako výborné pomůcky, které zábavným způsobem probouzí u dětí zájem o techniku a programování, a pomůcky velmi vhodné a motivující i pro děti se SVP.
Realizace projektu byla ovlivněna epidemiologickou situací. Tato bezprecedentní situace, s kterou dosud neměl nikdo žádné zkušenosti, zapříčinila, že některé aktivity jsme museli přesunout do „online prostoru“ a realizace dalších aktivit byla více závislá na vyhlášených opatřeních než na připraveném harmonogramu. Ve spolupráci s vzorovou školou jsme všechny tyto problémy operativně řešili.
Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií.
V rámci projektu z Operačního programu Výzkum, vývoj, vzdělávání „Komplexní program rozvoje a podpory pražského školství“, registrační číslo CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_034/0007972 dochází naši žáci od listopadu pravidelně na Střední odbornou školu Jarov, Praha 9, Učňovská 100/1, kde se seznamují s různými technickými obory a rozvíjejí si tak své technické vzdělání a mechanické dovednosti. Projekt je realizován ve spolupráci Magistrátu hlavního města Prahy a Hospodářské komory hl. m. Prahy.
Žáci se již seznámili s učebním oborem truhlář – prohlédli si materiálovou základnu, vyzkoušeli si nářadí, prohlédli stroje a zařízení dílny, obeznámili se s konstrukcí a technologiemi výroby. Současně bylo žákům umožněno podívat se do jiných dílen, které připravují studenty na budoucí zaměstnání v dalších oborech. Žáci se zájmem splnili zadané práce a „truhláři“ si odnesli domů své vlastnoručně vyrobené výrobky, které najdou využití v domácnosti.
Také se seznámili s problematikou robotiky a jejího využití v praxi. Pomocí návodu si sestrojili jednoduché vozítko na dálkové ovládání, které bylo využito pro plnění konkrétních úkolů.
Od října 2019 probíhají na škole aktivity v rámci projektu Spolu to zvládneme (reg. číslo CZ.07.4.68/0.0/0.0/18_066/0001404). Tento projekt je financován v rámci výzvy 07_18_066 OPPPR_49. výzva SC 4.2 - Začleňování a podpora žáků s odlišným mateřským jazykem.
Cílem projektu je nejen přímá podpora žáků s OMJ při vyučování, ale též personální podpora školy při výuce, zapojení všech žáků do projektového vyučování během celého roku, pořádání vzdělávacích a kulturních akcí pro rodiče i vyučující tak, aby došlo k navázání vzájemných vztahů mezi různými kulturními skupinami a jejich vzájemnému obohacení.
Realizace projektu byla v druhém pololetí školního 2019/2020 a de facto po celý školní rok 2020/2021 značně ovlivněna epidemiologickou situací a návaznými mimořádnými opatřeními. Z tohoto důvodu jsme zažádali o prodloužení realizace projektu do 30. 6. 2022.
Z tohoto projektu byly v období od 1. 10. 2019 do 30. 6. financovány následující aktivity:
Tento pracovník se pravidelně účastnil jednání s rodiči, třídním učitelem a žákem, spolupracoval se speciálními pedagogy a byl nápomocen při tlumočení ostatním vyučujícím, rodičům i žákovi v běžných situacích ve škole i mimo ni. Byl přítomen při přijímacím řízení žáků - cizinců, pedagogických radách a třídních schůzkách. Aktivně se zapojil při předávání informací novým žákům a rodičům s odlišným mateřským jazykem a pomáhal při jejich adaptaci ve škole. Informoval rodiče o průběhu vzdělávání v jednotlivých ročnících. Vysvětloval rodičům a zákonným zástupcům pravidla hygienických opatření a poskytoval jim kontakty na odborné pracovníky. Podílel se na školních aktivitách, byl v úzkém kontaktu s pracovníky ŠPP a asistenty pedagoga. Účastnil se schůzek kariérové poradkyně s rodiči žáků s OMJ v 8. a 9. ročnících, tlumočil při podávání přihlášek na SŠ. Asistoval v krizových situacích a tím napomáhal zabránění konfliktu a k řešení možných kulturních nedorozumění. Vždy se při jednání snažil napomoci v porozumění na obou stranách.
Celkem jsme zrealizovali 9 skupin doučování dětí s OMJ, jejichž obsahem byla především výuka českého jazyka, rozšíření slovní zásoby žáků a zlepšení jejich jazykových kompetencí, což se projevilo také lepším porozuměním a zvládnutím ostatních předmětů.
Za účasti externích odborníků proběhla celkem čtyři setkání rodičů, žáků a zájemců z řad veřejnosti, na kterých se se řešilo školství, vzdělávání, psychohygiena, možnosti podpory žáků a spolupráce s pedagogicko-psychologickou poradnou a výchova dětí. Témata setkání byla hodně ovlivněna „aktuálními tématy dané doby“, např. „covidová opatření“ a situace na Ukrajině.
Po několika odkladech způsobených "Covidovou situací" se nám povedlo zrealizovat 19 mezitřídních projektových dnů na různá multikulturní a sociální témata. Jejich cílem bylo nejen aktivní zapojení a spolupráce žáků různých věkových skupin, ale také spolupráce pedagogických pracovníků v oblasti přípravy a vedení projektové výuky, otevření školy odborné veřejnosti a jejich vzájemné obohacování.
Škola zorganizovala celkem čtyři volnočasové komunitní setkání s rodiči, přáteli školy a veřejností, kam byli pozváni příslušní odborníci. Diskutovaná témata byla spojena s životem v naší městské části, s možnostmi zapojení se do veřejného života a mimoškolních akcí pro děti a mládež v Praze 3 a v blízkém okolí.
Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií.
Na základě doporučení České školní inspekce se naše škola dne 16. 9. 2019 zapojila do pilotního projektu MŠMT a NúV s názvem Rozvoj technického myšlení, technické tvořivosti a praktických činností na základních školách.
Tento projekt je zaměřen především na žáky druhého stupně s cílem rozvinout u dětí technické dovednosti se zaměřením na jejich využitelnost v jejich dalším profesním životě. Data získaná tímto dvouletým projektem povedou ke koncepčnímu zavedení polytechnické výuky do všech základních škol v České republice. Realizaci tohoto projektu na naší škole podpořila MČ Praha 3 částkou 58 500,- Kč
Škola se zaměřila, v rámci projektu, na tyto tematické celky:
· Technická kreativita
· Technické činnosti a práce s materiálem
· Řemeslo a technické profese
· Byt, dům a zahrada
V úzké spolupráci se zástupcem MŠMT a NúV paní Ing. Šarkou Poláčkovou a na základě podkladů garanta projektu PaedDr. PhDr. Jiřího Dostala, Ph.D. se budeme snažit dosáhnou všech očekávaných výstupů pro vzdělávací oblast „Člověk a technika“, a to za pomoci těchto výukových bloků zařazených do stávajících předmětů jako je informatika, pracovní činnosti, chemie, přírodopis, fyzika, výtvarná výchova.
V rámci informatiky seznámíme žáky (za použití vhodného softweru) s navrhováním stavebních, interiérových a zahradních projektů s možností vizualizace ve 3D prostředí. Žáci vypracují pracovní postup realizace a vytvoří rozpočet na náklady spojené s realizací projektu.
V hodinách výtvarné výchovy připravujeme blok Módní tvorby – Fashion Design, kde žáci si zpracují vlastní oděvní výrobek od návrhu až po samotnou realizaci. Díky na PC programovatelné vyšívací jednotce přitom dojde k propojení tradiční řemeslné dovednosti a využití nových technologii.
Technickou kreativitu budeme rozvíjet ve vyčleněných hodinách fyziky za pomocí 3D tiskárny, kde budeme tisknout jednoduché komponenty pro naše technické i výtvarné projekty. Díky stavebnicím Lego Mindstorm budeme stavět jednoduše krokově programovatelné roboty, které dětem umožní nahlédnout do konstrukčního prostředí a programovacího prostředí.
Dále chceme využít přenosných pracovních stolů s ručním nářadím na výrobu ze dřeva, plastu a jiných materiálů.
Na základě poznatků z konference Tech-Edu-Inspire 2019 je naším přáním zajistit prostředky na laserovou vypalovačku ke gravírování laserem do různých materiálu. V budoucnu bychom rádi získali dřevoobráběcí stroje jako je soustruh, vyřezávací pila, bruska či frézka z polytechnických stavebnic.
Od dubna 2019 realizuje naše škola aktivity v rámci rozvojového programu „Podpora vzdělávání cizinců ve školách“.
Projekt přispívá k realizaci vzdělávání žáků – cizinců na škole, pomáhá k rychlejší a snadnější integraci těchto žáků do třídy a školy. Podporuje výuku českého jazyka přizpůsobenou potřebám a možnostem žáků – cizinců a upravuje podmínky pro jejich vzdělávání.
V rámci programu si tak mohou žáci pod vedením odborných učitelů a speciálního pedagoga postupně osvojovat základy českého jazyka. V souvislosti s dosavadním vzděláním či kulturními odlišnostmi, žáci pracují podle svých znalostí a předpokladů podle individuálních vzdělávacích plánů. Výuka probíhá v malých skupinách s využitím speciálních materiálů a učebnic a je přizpůsobena vzdělávacím potřebám žáků – cizinců.
Od března 2019 realizuje naše škola aktivity v rámci výzvy „Podpora vzdělávacích aktivit národnostních menšin v roce 2019“ v projektu s názvem “Vzájemným poznáváním ke společnému soužití“.
Projekt byl zaměřen na vzdělávací a podpůrné aktivity směřující získat pro naši cílovou skupinu (především žáci z romských rodin a jejich rodinní příslušníci a dále děti uprchlíků z arabských zemí) lepší podmínky pro integraci a inkluzi do majoritní společnosti.
Cílem projektu byla podpora chápání kulturních specifičností jiných etnických skupin, osvojení tzv. interkulturní kompetence. Chtěli jsme docílit změny negativních postojů vůči cizí kultuře a předsudků vůči „nepoznanému“. Základní ideou projektu bylo eliminovat nebo oslabovat etnické či rasové předsudky a učit se chápat a respektovat i jiné kultury než svou vlastní. Děti poznávaly pro ně přijatelnou, tj. nenásilnou formou, historii a kulturu svého etnika i etnika svých kamarádů.
Do čtyř realizovaných aktivit tohoto projektu byli různým způsobem zapojeni všichni žáci školy.
Pod vedením zkušených lektorů probíhaly kroužky pro žáky 1. i 2. stupně. Žáci si rozšiřovali dovednosti a znalosti z oblasti jim blízké minoritní kultury, především romské a arabské a také se seznámili i s historií jiných kultur, což vedlo ke zlepšení vzájemného pochopení. Literární, výtvarnou i fotografickou dokumentací znázorňovali prvky z historie svých minorit, ze svého života a především zážitky z rodiny a školy. Žáci druhého stupně nenásilnou formou v průběhu kroužků vypracovávali referáty, z jejichž obsahu je patrné zlepšování slovní zásoby.
Žáci za pomoci učitelů vytvořili několik kalendářů, které zpracovali pro všechny národy, kultury a rasy žáků naší školy. Této aktivity se zúčastnily dle svých možností všechny třídy naší školy a výsledky prací byly prezentovány na listopadovém multikulturním dnu.
Proběhly čtyři projektové dny (duben, červen, říjen a listopad) a vánoční jarmark v prosinci. Jedná se o nejúspěšnější aktivitu celého projektu. Pod vedením učitelů a mentorů se do ní zapojili postupně všichni žáci školy. Každá etnická skupina měla svá vystoupení, ve kterých seznámila ostatní se zajímavostmi své kultury. Proběhly projektové dny vztahující se k romské a islámské kultuře. Realizovaly se kulinářské dny, kdy žáci připravovali pod vedením mentorů a učitelů ve školní kuchyňce typická jídla pro určitou kulturu. Na ochutnávku byli pozváni rodiče i rodinní příslušníci.
V květnu proběhla škola v přírodě tematicky věnována multikulturní výchově, které se zúčastnilo 23 žáků. Náplní tohoto soustředění bylo multikulturní soužití. Jednotlivé dny byly věnovány různým kulturám (arabská, romská, africká a asijská). Podařilo se nám realizovat besedy s představiteli těchto kultur, kteří se tam narodili či tam nějakou dobu žili. Na programu byla také současná aktuální témata, jako je přísun uprchlíků do Evropy a podmínky jejich možné integrace.
Od 1. 2. 2019 probíhaly na ZŠ Praha 3, Cimburkova 18/600 aktivity v rámci projektu reg. číslo CZ.02.3.68/0.0/0.0/18_064/0011088 Šablony ZŠ Cimburkova II, financované v rámci výzvy č. 02_18_064 – Šablony II – pro hlavní město Praha. Projekt navazuje na úspěšnou realizaci aktivit v rámci projektu Šablony ZŠ Cimburkova v období od 1. 2. 2017 do 31. 1. 2019.
Realizace projektu byla v druhém pololetí školního 2019/2020 a de facto po celý školní rok 2020/2021 značně ovlivněna epidemiologickou situací a návaznými mimořádnými opatřeními. Z tohoto důvodu jsme zažádali o prodloužení realizace projektu do 30. 6. 2021.
V rámci tohoto projektu jsme zrealizovali osm klubů zábavné logiky a deskových her a patnáct skupin doučování žáků ZŠ ohrožených školním neúspěchem, kterých se celkem zúčastnilo 76 žáků. Díky personální podpoře jsme využívali služeb školního speciálního pedagoga a školního asistenta pedagoga. V rámci třinácti projektových dnů a zapojení odborníků z praxe do výuky se u nás vystřídaly různé osobnosti z různých oborů. Ti nejen doplnili teoretickou výuku praktickými ukázkami, ale žákům předvedli i využití těchto znalostí v praxi.
Vytvořeno ve spolupráci s NetVision © 2024 Základní škola, Praha 3, Cimburkova 18/600, Kontaktovat webmastera, Prohlášení o přístupnosti
ANTEE s.r.o. - Tvorba webových stránek, Redakční systém IPO