Na základě doporučení České školní inspekce se naše škola dne 16. 9. 2019 zapojila do pilotního projektu MŠMT a NúV s názvem Rozvoj technického myšlení, technické tvořivosti a praktických činností na základních školách.
Tento projekt je zaměřen především na žáky druhého stupně s cílem rozvinout u dětí technické dovednosti se zaměřením na jejich využitelnost v jejich dalším profesním životě. Data získaná tímto dvouletým projektem povedou ke koncepčnímu zavedení polytechnické výuky do všech základních škol v České republice. Realizaci tohoto projektu na naší škole podpořila MČ Praha 3 částkou 58 500,- Kč
Škola se zaměřila, v rámci projektu, na tyto tematické celky:
· Technická kreativita
· Technické činnosti a práce s materiálem
· Řemeslo a technické profese
· Byt, dům a zahrada
V úzké spolupráci se zástupcem MŠMT a NúV paní Ing. Šarkou Poláčkovou a na základě podkladů garanta projektu PaedDr. PhDr. Jiřího Dostala, Ph.D. se budeme snažit dosáhnou všech očekávaných výstupů pro vzdělávací oblast „Člověk a technika“, a to za pomoci těchto výukových bloků zařazených do stávajících předmětů jako je informatika, pracovní činnosti, chemie, přírodopis, fyzika, výtvarná výchova.
V rámci informatiky seznámíme žáky (za použití vhodného softweru) s navrhováním stavebních, interiérových a zahradních projektů s možností vizualizace ve 3D prostředí. Žáci vypracují pracovní postup realizace a vytvoří rozpočet na náklady spojené s realizací projektu.
V hodinách výtvarné výchovy připravujeme blok Módní tvorby – Fashion Design, kde žáci si zpracují vlastní oděvní výrobek od návrhu až po samotnou realizaci. Díky na PC programovatelné vyšívací jednotce přitom dojde k propojení tradiční řemeslné dovednosti a využití nových technologii.
Technickou kreativitu budeme rozvíjet ve vyčleněných hodinách fyziky za pomocí 3D tiskárny, kde budeme tisknout jednoduché komponenty pro naše technické i výtvarné projekty. Díky stavebnicím Lego Mindstorm budeme stavět jednoduše krokově programovatelné roboty, které dětem umožní nahlédnout do konstrukčního prostředí a programovacího prostředí.
Dále chceme využít přenosných pracovních stolů s ručním nářadím na výrobu ze dřeva, plastu a jiných materiálů.
Na základě poznatků z konference Tech-Edu-Inspire 2019 je naším přáním zajistit prostředky na laserovou vypalovačku ke gravírování laserem do různých materiálu. V budoucnu bychom rádi získali dřevoobráběcí stroje jako je soustruh, vyřezávací pila, bruska či frézka z polytechnických stavebnic.
Od dubna 2019 realizuje naše škola aktivity v rámci rozvojového programu „Podpora vzdělávání cizinců ve školách“.
Projekt přispívá k realizaci vzdělávání žáků – cizinců na škole, pomáhá k rychlejší a snadnější integraci těchto žáků do třídy a školy. Podporuje výuku českého jazyka přizpůsobenou potřebám a možnostem žáků – cizinců a upravuje podmínky pro jejich vzdělávání.
V rámci programu si tak mohou žáci pod vedením odborných učitelů a speciálního pedagoga postupně osvojovat základy českého jazyka. V souvislosti s dosavadním vzděláním či kulturními odlišnostmi, žáci pracují podle svých znalostí a předpokladů podle individuálních vzdělávacích plánů. Výuka probíhá v malých skupinách s využitím speciálních materiálů a učebnic a je přizpůsobena vzdělávacím potřebám žáků – cizinců.
Od března 2019 realizuje naše škola aktivity v rámci výzvy „Podpora vzdělávacích aktivit národnostních menšin v roce 2019“ v projektu s názvem “Vzájemným poznáváním ke společnému soužití“.
Projekt byl zaměřen na vzdělávací a podpůrné aktivity směřující získat pro naši cílovou skupinu (především žáci z romských rodin a jejich rodinní příslušníci a dále děti uprchlíků z arabských zemí) lepší podmínky pro integraci a inkluzi do majoritní společnosti.
Cílem projektu byla podpora chápání kulturních specifičností jiných etnických skupin, osvojení tzv. interkulturní kompetence. Chtěli jsme docílit změny negativních postojů vůči cizí kultuře a předsudků vůči „nepoznanému“. Základní ideou projektu bylo eliminovat nebo oslabovat etnické či rasové předsudky a učit se chápat a respektovat i jiné kultury než svou vlastní. Děti poznávaly pro ně přijatelnou, tj. nenásilnou formou, historii a kulturu svého etnika i etnika svých kamarádů.
Do čtyř realizovaných aktivit tohoto projektu byli různým způsobem zapojeni všichni žáci školy.
Pod vedením zkušených lektorů probíhaly kroužky pro žáky 1. i 2. stupně. Žáci si rozšiřovali dovednosti a znalosti z oblasti jim blízké minoritní kultury, především romské a arabské a také se seznámili i s historií jiných kultur, což vedlo ke zlepšení vzájemného pochopení. Literární, výtvarnou i fotografickou dokumentací znázorňovali prvky z historie svých minorit, ze svého života a především zážitky z rodiny a školy. Žáci druhého stupně nenásilnou formou v průběhu kroužků vypracovávali referáty, z jejichž obsahu je patrné zlepšování slovní zásoby.
Žáci za pomoci učitelů vytvořili několik kalendářů, které zpracovali pro všechny národy, kultury a rasy žáků naší školy. Této aktivity se zúčastnily dle svých možností všechny třídy naší školy a výsledky prací byly prezentovány na listopadovém multikulturním dnu.
Proběhly čtyři projektové dny (duben, červen, říjen a listopad) a vánoční jarmark v prosinci. Jedná se o nejúspěšnější aktivitu celého projektu. Pod vedením učitelů a mentorů se do ní zapojili postupně všichni žáci školy. Každá etnická skupina měla svá vystoupení, ve kterých seznámila ostatní se zajímavostmi své kultury. Proběhly projektové dny vztahující se k romské a islámské kultuře. Realizovaly se kulinářské dny, kdy žáci připravovali pod vedením mentorů a učitelů ve školní kuchyňce typická jídla pro určitou kulturu. Na ochutnávku byli pozváni rodiče i rodinní příslušníci.
V květnu proběhla škola v přírodě tematicky věnována multikulturní výchově, které se zúčastnilo 23 žáků. Náplní tohoto soustředění bylo multikulturní soužití. Jednotlivé dny byly věnovány různým kulturám (arabská, romská, africká a asijská). Podařilo se nám realizovat besedy s představiteli těchto kultur, kteří se tam narodili či tam nějakou dobu žili. Na programu byla také současná aktuální témata, jako je přísun uprchlíků do Evropy a podmínky jejich možné integrace.
Od 1. 2. 2019 probíhaly na ZŠ Praha 3, Cimburkova 18/600 aktivity v rámci projektu reg. číslo CZ.02.3.68/0.0/0.0/18_064/0011088 Šablony ZŠ Cimburkova II, financované v rámci výzvy č. 02_18_064 – Šablony II – pro hlavní město Praha. Projekt navazuje na úspěšnou realizaci aktivit v rámci projektu Šablony ZŠ Cimburkova v období od 1. 2. 2017 do 31. 1. 2019.
Realizace projektu byla v druhém pololetí školního 2019/2020 a de facto po celý školní rok 2020/2021 značně ovlivněna epidemiologickou situací a návaznými mimořádnými opatřeními. Z tohoto důvodu jsme zažádali o prodloužení realizace projektu do 30. 6. 2021.
V rámci tohoto projektu jsme zrealizovali osm klubů zábavné logiky a deskových her a patnáct skupin doučování žáků ZŠ ohrožených školním neúspěchem, kterých se celkem zúčastnilo 76 žáků. Díky personální podpoře jsme využívali služeb školního speciálního pedagoga a školního asistenta pedagoga. V rámci třinácti projektových dnů a zapojení odborníků z praxe do výuky se u nás vystřídaly různé osobnosti z různých oborů. Ti nejen doplnili teoretickou výuku praktickými ukázkami, ale žákům předvedli i využití těchto znalostí v praxi.
Všechny aktivity jsou podpořené z projektu „Asistovaná podpora učení u sociálně znevýhodněných žáků“ MČ Praha 3.
Cílem projektu je umožnit všem žákům úspěšně dokončit základní vzdělání a podpořit je při výběru střední školy a dalším vzdělávání.
Od září 2018 mají žáci ZŠ Cimburkova možnost navštěvovat učiliště s praktickou výukou. Jsme rádi, že se nám za podpory městské části Praha 3 podařilo po několika letech volně navázat na úspěšný projekt „Páté patro“, a žákům v tomto školním roce opět umožníme navštěvovat vybrané obory na středních odborných učilištích a vyzkoušet si v praxi, co studium daných oborů obnáší.
Součástí projektu je dále doučování a příprava na vyučování pro žáky naší školy. Dva lektoři aktuálně pomáhají 13 žákům nejen s přípravou na vyučování (případně s doplněním učiva, které zameškali), ale také připravují žáky 9. ročníků k přijímacím zkouškám na střední školy.
Žižkovská školička (aneb dětská skupina naší ZŠ) původně vznikla ve spolupráci s MPSV v rámci projektu „Sladění práce a rodiny inspirované příklady dobré praxe v Evropě“. Od 1. 9. 2016 do 30. 6. 2018 byl projekt Žižkovské školičky I. a II. podporován a financován z ESF v rámci programu OPP – pól růstu ČR (03. výzva SC 4.3 – Zvýšení dostupnosti zařízení péče o děti).
Od 1. 7. 2018 je provoz podporován ze stejného programu (22. výzva SC 4.3 – Zvýšení dostupnosti zařízení péče o děti) v rámci projektů Dětské skupiny – Žižkovská školička I 2018-2020 (Registrační číslo projektu CZ.07.4.51/0.0/0.0/16_038/0000638) a Dětské skupiny – Žižkovská školička II 2018-2020 (Registrační číslo projektu CZ.07.4.51/0.0/0.0/16_038/0000639) .
Více informací v sekci DĚTSKÉ SKUPINY
Od března 2018 realizuje naše škola aktivity v rámci projektu „Podpora vzdělávacích aktivit národnostních menšin v roce 2018“. Základní ideou projektu je učit se chápat a respektovat i jiné kultury než svou vlastní a eliminovat nebo oslabovat etnické či rasové předsudky.
Aktivity projektu se setkaly se s velkým zájmem žáků i jejich rodičů a byli do nich aktivně zapojeni téměř všichni žáci školy. Žáky velmi baví seznamovat se s jinými kulturami, jejich zvyky a odlišnými zkušenostmi v různých oblastech života. V neposlední řadě mají realizované aktivity projektu pozitivní dopad na rozvoj schopností a vědomostí žáků.
Děti v rámci kroužku multikultury poznávaly pro ně přijatelnou formou historii a kulturu různých etnik, což vedlo ke zlepšení vzájemného pochopení. Literární, výtvarnou i fotografickou dokumentací znázorňovali prvky z historie svých minorit, ze svého života a především zážitky z rodiny a školy. Žáci také vytvořili almanach, kde prezentovali své práce.
Žáci za pomoci učitelů vytvořili kalendář, který zpracovali pro všechny národy, kultury a rasy žáků naší školy.
Průběžně na škole probíhaly projektové dny, kde každá etnická skupina měla svá vystoupení, ve kterých seznámila ostatní žáky se zajímavostmi své kultury. Realizovaly se kulinářské dny, kdy žáci připravovali pod vedením mentorů a učitelů ve školní kuchyňce typická jídla pro určitou kulturu. Na ochutnávku byli pozváni rodiče i rodinní příslušníci.
Základní škola Cimburkova je partnerem v projektu Umění žít společně, který byl oficiálně zahájen 1.9.2017 a trvá do 31.7.2019.
Projekt tvoří uzavřený celek aktivit, které jsou účinnými nástroji na propojování a vzájemné poznávání dětí z menšin a majoritní společnosti v hl. m. Praha.
Projekt je zaměřen na žáky II. Stupně ZŠ, ze kterých může vyrůst tolerantnější generace, kde budou bez problému žít v komunitě Romové a majoritní společnost.
Zároveň projekt poskytuje podporu pedagogům v multikulturním vzdělávacím procesu žáků romského a neromského původu.
Cílem projektu je prostřednictvím vytvoření imaginární menšiny naučit žáky v rámci spolupráce s RomPraha a tří základních škol z hl. m. Prahy, ve kterých je část žáků romského původu, soužití v multikulturní společnosti, podpořit multikulturní prostředí, poznávání a porozumění mezi žáky romského a neromského původu.
Dalším cílem projektu je naučit pedagogy pracovat s multikulturní třídou a poskytnou poradenství pro provedení výuky v rámci multikulturní výchovy.
Specifické cíle:
Od 1. 2. 2017 probíhaly na ZŠ Praha 3, Cimburkova 18/600 aktivity v rámci projektu Šablony ZŠ Cimburkova financované z programu Podpora škol formou projektů zjednodušeného vykazování - Šablony pro MŠ a ZŠ. Do ledna 2019 bylo z tohoto programu financováno zřízení 8 klubů zábavné logiky a deskových her, kterých se zúčastnilo 29 žáků. Dále proběhlo ve 14 skupinách doučování žáků ZŠ ohrožených školním neúspěchem. Tyto hodiny navštěvovalo 24 žáků. V rámci šablony personální podpora – školního speciálního pedagoga na 12 měsíců byla realizována diagnostika SVP, příprava IVP a dalších podpůrných opatření pro žáky.
Název projektu: MAP rozvoje vzdělávání městské části Praha 3
Registrační číslo projektu: CZ.02.3.68/0.0/0.0/15_005/0000794
Zahájení projektu: 1. 11. 2016
Ukončení projektu: 31. 10. 2018
Celkové náklady na projekt: 3 782 632 Kč Městská část Praha 3 se stala úspěšným žadatelem o finanční podporu v rámci Výzvy č. 02_15_002 v Operačním programu Výzkum, vývoj a vzdělávání, který řídí Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky.
Projekt je zaměřen na vytvoření Místního akčního plánu rozvoje vzdělávání (MAP) na území MČ Praha 3. Do projektu je zapojeno celkem 26 MŠ a ZŠ, z toho 23 ZŠ a MŠ zřizovaných MČ Praha 3, dále 2 soukromé MŠ a 1 speciální ZŠ. Předpokládáme, že v rámci partnerství se do projektu zapojí nestátní neziskové organizace, rodičovská a další veřejnost, státní i nestátní vzdělávací instituce a školská zařízení působící na území Prahy 3.
Hlavní cíl projektu
Hlavním cílem projektu je příprava a implementace MAP ve vzdělávání na území MČ Praha 3.
MAP jako EFEKTIVNÍ strategický nástroj má za cíl podpořit kvalitu řízení škol a tvorbu jednotného rámce pro sdílení zkušeností v rámci benchlearningu jako nosné metodiky budoucího rozvoje škol.
Dílčí cíle projektu
V průběhu realizace tohoto projektu předpokládáme:
samospráva (MČ), jiní zřizovatelé, MŠ a ZŠ (vedení škol-učitelé-lídři), NNO, veřejnost (rodiče), soukromé instituce a další aktéři vzdělávání
vytvoření strategického rámce pro období do roku 2023 komplexní a dlouhodobý plán rozvoje vzdělávací soustavy Prahy 3
vymezení investičních priorit reflektujících potřeby území s důrazem na ESIF, přesun vzdělávacích kapacit podle demografické studie
MŠMT – povinná, doporučená, průřezová a volitelná
Prezentace projektu zde: http://www.praha3.cz/getFile/id:208422/lastUpdateDate:2016-1031+09:33:45/image.jpg
Vytvořeno ve spolupráci s NetVision © 2025 Základní škola, Praha 3, Cimburkova 18/600, Kontaktovat webmastera, Prohlášení o přístupnosti
ANTEE s.r.o. - Tvorba webových stránek, Redakční systém IPO