Dne 1. 9. 2016 jsme zahájili projekt Pochopení – základ soužití (registrační číslo projektu CZ.07.4.68/0.0/0.0/15_005/0000069).
Přestože je inkluze dnes celkem rozšířený pojem, často dochází k jeho záměně s pouhou přítomností dětí se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole. Tito žáci často vstupují do základní školy s nedostatečnou znalostí češtiny jako vyučovacího jazyka, kulturním povědomím, nízkou motivací ke vzdělání apod. Běžná základní škola by se neměla “vyhýbat” práci s určitou skupinou dětí jenom proto, že tyto jsou zdrojem jistých výchovných potíží. Měla by být místem, které spolu zcela přirozeně sdílejí žáci “normální” (projevující se dle aktuálně přijímaných norem) a žáci různým směrem se od normy odchylující.
Hlavním cílem projektu je inkluze žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do hlavního vzdělávacího proudu. Chceme přizpůsobit výukové prostředí tak, aby bylo možné co nejvíce naplnit individuální potřeby všech dětí. Účelem je připravit žáky na ty aspekty života, které souvisejí s kulturní a sociální rozmanitostí společnosti a díky poznání a seznámení se s jednotlivými kulturami předejít negativním aspektům mezikulturních kontaktů, jako jsou například xenofobie, narůstající nevraživost mezi majoritou a některými skupinami, intolerance a rasismus. Vedlejším, ale ne méně hodnotným cílem pak je sociální integrace celých budoucích rodin, které tak naleznou cestu ze sociálního vyloučení, které je téměř vždy provázeno nulovou pracovní kvalifikací a tím velmi malou nadějí na získání slušného finančního stabilního příjmu a přenášením nových vzoru dalším generacím vyrůstajícím ve skepsi k majoritnímu světu a v chudobě. Podpůrná opatření představují podporu pro práci pedagoga se žákem, kdy jeho vzdělávání v různé míře vyžaduje upravit průběh jeho vzdělávání. Cílem úprav je především vyrovnávat podmínky ke vzdělávání žáka, které mohou být ovlivněny mírnými problémy nebo závažnými obtížemi, které jsou způsobeny nepřipraveností žáka na školu, odlišnými životními podmínkami a odlišným kulturním prostředím ze kterého žák vstupuje do vzdělávání.
Realizace projektu Pochopení – základ soužití byla úspěšně ukončena 30. 6. 2018. Celkově bylo v rámce projektu podpořeno 54 žáků a 26 pedagogických pracovníků. Proběhlo deset multikulturních projektových dnů a bylo realizováno nespočet exkurzí a workshopů pro žáky. Možnost zlepšit se v českém jazyce využilo 25 žáku s odlišným mateřským jazykem.
Dotační program MŠMT na podporu vzdělávání v jazycích národnostních menšin a multikulturní výchovy na rok 2016
Věcné vyhodnocení projektu – závěrečná zpráva:
Dotační program Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy na podporu vzdělávání v jazycích národnostních menšin a multikulturní výchovy v roce 2015
Věcné vyhodnocení projektu – závěrečná zpráva:
Dne 30. 3. 2015 byla ukončena realizace projektu Páté patro - vyrovnání příležitostí romských žáků ke studiu na středním stupni vzdělávání. Projekt byl realizován společně s občanským sdružení R-Mosty.
Hlavním cílem projektu byla inkluze romských žáků a studentů do hlavního vzdělávacího proudu. Realizace projektu probíhala bez větších problémů. V rámci projektu probíhalo pět klíčových aktivit zaměřených na cílovou skupinu.
Prostupová příprava na střední stupeň vzdělávání byla inovací ve vzdělávacím plánu školy. Jejím cílem bylo zvýšit procento romských studentu na středním stupni vzdělání i v pokročilejších ročnících. Do projektu se zapojilo 40 žáků 7 – 9 tříd základní školy, kteří se zúčastnili 74 „exkurzí“ v provozech a školách v celkovém počtu 219 hodin. Vybrané školy umožnili žákům vyzkoušet si v praxi, co obnáší studium různých studijních oborů (a to jak tříletých, tak čtyřletých maturitních) od instalatéra, tesaře, truhláře, zahradníka, zedníka, klempíře po stravovací, ubytovací a pečovatelské služby, prodavačské a potravinářské práce. Žáci si mimo jiné vyzkoušeli výrobu dřevěných hraček (kačenka, letadlo, žirafa), práci se suchými materiály (adventní věnce, vánoční výzdoba), obor kuchař, číšník (studená kuchyně).
Aktivita Školní akademie a doučování žáky motivovala a probudila v nich zdravou soutěživost a zápal po zdokonalování sebe sama. Díky projektu by ve škole zřízen taneční kroužek etnických tanců, jehož členové za sebou mají první veřejné vystoupení po boku dalších škol v divadle Ponec. V rámci adventu žáci prezentovali výsledky soutěže v pečení dortu, výrobě dárků k zápisu prvňáčků a vánoční výzdobě třídy/školy. Dále pak proběhla např. soutěž v aranžování vánočních věnců a soutěž ve vyšívání „sněhová vločka“. Výsledky soutěže o nejlepší básně byly prezentovány v almanachu vlastních kreseb, povídek a další tvorby, který žáci na škole vytvářejí a jednou za čtvrtletí vydávají. Asi nejnáročnější aktivitou byla výroba ptačí budky v rámci školní akce „jak žijí zvířata – pomáháme přežít zimu“. Aktivita doučování byla určena všem žákům SŠ a ZŠ. Zdarma umožnila žákům doučovat se v oborech, jež si samy zvolí.
V rámci projektu byl upraven školní vzdělávací plán školy, dle kterého se od školního roku 2014/2015 na škole vyučuje. Škola také díky projektu uvedla do provozu plně vybavené hudební studio a hudební učebnu.
Aktivita Supervize, psychohygiena a vzdělávání pedagogů nastartovala procesy k eliminaci syndromů vyhoření, stresu, frustrace a dalších nepříjemných jevů, které mohou negativně poznamenávat prací pedagogů.
Zaměstnání na zkoušku byly krátké pobyty dětí v jejich volném čase na vybraných pracovištích, kde si mohly vůbec poprvé vyzkoušet jaké to je být takříkajíc na druhé straně, za pultem, v kanceláři, v opravně, v restauraci apod. Celkem proběhlo 25 úspěšně dokončených stáží.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem
„Praha a EU: Investujeme do Vaší budoucnosti“
Vytvořeno ve spolupráci s NetVision © 2025 Základní škola, Praha 3, Cimburkova 18/600, Kontaktovat webmastera, Prohlášení o přístupnosti
ANTEE s.r.o. - Tvorba webových stránek, Redakční systém IPO