Od října 2019 probíhají na škole aktivity v rámci projektu Spolu to zvládneme (reg. číslo CZ.07.4.68/0.0/0.0/18_066/0001404). Tento projekt je financován v rámci výzvy 07_18_066 OPPPR_49. výzva SC 4.2 - Začleňování a podpora žáků s odlišným mateřským jazykem.
Cílem projektu je nejen přímá podpora žáků s OMJ při vyučování, ale též personální podpora školy při výuce, zapojení všech žáků do projektového vyučování během celého roku, pořádání vzdělávacích a kulturních akcí pro rodiče i vyučující tak, aby došlo k navázání vzájemných vztahů mezi různými kulturními skupinami a jejich vzájemnému obohacení.
Realizace projektu byla v druhém pololetí školního 2019/2020 a de facto po celý školní rok 2020/2021 značně ovlivněna epidemiologickou situací a návaznými mimořádnými opatřeními. Z tohoto důvodu jsme zažádali o prodloužení realizace projektu do 30. 6. 2022.
Z tohoto projektu byly v období od 1. 10. 2019 do 30. 6. financovány následující aktivity:
Tento pracovník se pravidelně účastnil jednání s rodiči, třídním učitelem a žákem, spolupracoval se speciálními pedagogy a byl nápomocen při tlumočení ostatním vyučujícím, rodičům i žákovi v běžných situacích ve škole i mimo ni. Byl přítomen při přijímacím řízení žáků - cizinců, pedagogických radách a třídních schůzkách. Aktivně se zapojil při předávání informací novým žákům a rodičům s odlišným mateřským jazykem a pomáhal při jejich adaptaci ve škole. Informoval rodiče o průběhu vzdělávání v jednotlivých ročnících. Vysvětloval rodičům a zákonným zástupcům pravidla hygienických opatření a poskytoval jim kontakty na odborné pracovníky. Podílel se na školních aktivitách, byl v úzkém kontaktu s pracovníky ŠPP a asistenty pedagoga. Účastnil se schůzek kariérové poradkyně s rodiči žáků s OMJ v 8. a 9. ročnících, tlumočil při podávání přihlášek na SŠ. Asistoval v krizových situacích a tím napomáhal zabránění konfliktu a k řešení možných kulturních nedorozumění. Vždy se při jednání snažil napomoci v porozumění na obou stranách.
Celkem jsme zrealizovali 9 skupin doučování dětí s OMJ, jejichž obsahem byla především výuka českého jazyka, rozšíření slovní zásoby žáků a zlepšení jejich jazykových kompetencí, což se projevilo také lepším porozuměním a zvládnutím ostatních předmětů.
Za účasti externích odborníků proběhla celkem čtyři setkání rodičů, žáků a zájemců z řad veřejnosti, na kterých se se řešilo školství, vzdělávání, psychohygiena, možnosti podpory žáků a spolupráce s pedagogicko-psychologickou poradnou a výchova dětí. Témata setkání byla hodně ovlivněna „aktuálními tématy dané doby“, např. „covidová opatření“ a situace na Ukrajině.
Po několika odkladech způsobených "Covidovou situací" se nám povedlo zrealizovat 19 mezitřídních projektových dnů na různá multikulturní a sociální témata. Jejich cílem bylo nejen aktivní zapojení a spolupráce žáků různých věkových skupin, ale také spolupráce pedagogických pracovníků v oblasti přípravy a vedení projektové výuky, otevření školy odborné veřejnosti a jejich vzájemné obohacování.
Škola zorganizovala celkem čtyři volnočasové komunitní setkání s rodiči, přáteli školy a veřejností, kam byli pozváni příslušní odborníci. Diskutovaná témata byla spojena s životem v naší městské části, s možnostmi zapojení se do veřejného života a mimoškolních akcí pro děti a mládež v Praze 3 a v blízkém okolí.
Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií.
Žižkovská školička (aneb dětská skupina naší ZŠ) původně vznikla ve spolupráci s MPSV v rámci projektu „Sladění práce a rodiny inspirované příklady dobré praxe v Evropě“. Od 1. 9. 2016 do 30. 6. 2018 byl projekt Žižkovské školičky I. a II. podporován a financován z ESF v rámci programu OPP – pól růstu ČR (03. výzva SC 4.3 – Zvýšení dostupnosti zařízení péče o děti).
Od 1. 7. 2018 je provoz podporován ze stejného programu (22. výzva SC 4.3 – Zvýšení dostupnosti zařízení péče o děti) v rámci projektů Dětské skupiny – Žižkovská školička I 2018-2020 (Registrační číslo projektu CZ.07.4.51/0.0/0.0/16_038/0000638) a Dětské skupiny – Žižkovská školička II 2018-2020 (Registrační číslo projektu CZ.07.4.51/0.0/0.0/16_038/0000639) .
Více informací v sekci DĚTSKÉ SKUPINY
Základní škola Cimburkova je partnerem v projektu Umění žít společně, který byl oficiálně zahájen 1.9.2017 a trvá do 31.7.2019.
Projekt tvoří uzavřený celek aktivit, které jsou účinnými nástroji na propojování a vzájemné poznávání dětí z menšin a majoritní společnosti v hl. m. Praha.
Projekt je zaměřen na žáky II. Stupně ZŠ, ze kterých může vyrůst tolerantnější generace, kde budou bez problému žít v komunitě Romové a majoritní společnost.
Zároveň projekt poskytuje podporu pedagogům v multikulturním vzdělávacím procesu žáků romského a neromského původu.
Cílem projektu je prostřednictvím vytvoření imaginární menšiny naučit žáky v rámci spolupráce s RomPraha a tří základních škol z hl. m. Prahy, ve kterých je část žáků romského původu, soužití v multikulturní společnosti, podpořit multikulturní prostředí, poznávání a porozumění mezi žáky romského a neromského původu.
Dalším cílem projektu je naučit pedagogy pracovat s multikulturní třídou a poskytnou poradenství pro provedení výuky v rámci multikulturní výchovy.
Specifické cíle:
Dne 1. 9. 2016 jsme zahájili projekt Pochopení – základ soužití (registrační číslo projektu CZ.07.4.68/0.0/0.0/15_005/0000069).
Přestože je inkluze dnes celkem rozšířený pojem, často dochází k jeho záměně s pouhou přítomností dětí se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole. Tito žáci často vstupují do základní školy s nedostatečnou znalostí češtiny jako vyučovacího jazyka, kulturním povědomím, nízkou motivací ke vzdělání apod. Běžná základní škola by se neměla “vyhýbat” práci s určitou skupinou dětí jenom proto, že tyto jsou zdrojem jistých výchovných potíží. Měla by být místem, které spolu zcela přirozeně sdílejí žáci “normální” (projevující se dle aktuálně přijímaných norem) a žáci různým směrem se od normy odchylující.
Hlavním cílem projektu je inkluze žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do hlavního vzdělávacího proudu. Chceme přizpůsobit výukové prostředí tak, aby bylo možné co nejvíce naplnit individuální potřeby všech dětí. Účelem je připravit žáky na ty aspekty života, které souvisejí s kulturní a sociální rozmanitostí společnosti a díky poznání a seznámení se s jednotlivými kulturami předejít negativním aspektům mezikulturních kontaktů, jako jsou například xenofobie, narůstající nevraživost mezi majoritou a některými skupinami, intolerance a rasismus. Vedlejším, ale ne méně hodnotným cílem pak je sociální integrace celých budoucích rodin, které tak naleznou cestu ze sociálního vyloučení, které je téměř vždy provázeno nulovou pracovní kvalifikací a tím velmi malou nadějí na získání slušného finančního stabilního příjmu a přenášením nových vzoru dalším generacím vyrůstajícím ve skepsi k majoritnímu světu a v chudobě. Podpůrná opatření představují podporu pro práci pedagoga se žákem, kdy jeho vzdělávání v různé míře vyžaduje upravit průběh jeho vzdělávání. Cílem úprav je především vyrovnávat podmínky ke vzdělávání žáka, které mohou být ovlivněny mírnými problémy nebo závažnými obtížemi, které jsou způsobeny nepřipraveností žáka na školu, odlišnými životními podmínkami a odlišným kulturním prostředím ze kterého žák vstupuje do vzdělávání.
Realizace projektu Pochopení – základ soužití byla úspěšně ukončena 30. 6. 2018. Celkově bylo v rámce projektu podpořeno 54 žáků a 26 pedagogických pracovníků. Proběhlo deset multikulturních projektových dnů a bylo realizováno nespočet exkurzí a workshopů pro žáky. Možnost zlepšit se v českém jazyce využilo 25 žáku s odlišným mateřským jazykem.
Vytvořeno ve spolupráci s NetVision © 2025 Základní škola, Praha 3, Cimburkova 18/600, Kontaktovat webmastera, Prohlášení o přístupnosti
ANTEE s.r.o. - Tvorba webových stránek, Redakční systém IPO